Saturday, April 11, 2009

Pemikiran luar biasa Najib

PEPATAH bapa borek, anak rintik mungkin bertepatan dengan kewibawaan Datuk Seri Najib Tun Razak yang berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia keenam.

Namun, untuk menjadi seperti Allahyarham Tun Razak yang dikenali sebagai Bapa Pembangunan dan tokoh serba boleh, mungkin agak sukar bagi Najib melakukannya. Beliau sendiri pernah mengakui tidak mungkin beliau boleh menjadi seperti bapanya yang disegani segenap lapisan masyarakat.

Dalam kalangan penganalisis dan pemerhati politik, ramai beranggapan Najib mampu membawa angin perubahan dalam UMNO dan pentadbiran negara sekiranya beliau benar-benar berani dan sanggup melakukan tindakan drastik untuk membersihkan imej parti, kerajaan dan persepsi rakyat terhadap kedua-duanya.

Bekas Setiausaha Politik Allahyarham Tun Razak, Tan Sri Abdullah Ahmad atau lebih dikenali sebagai Dollah Kok Lanas yang pernah berkhidmat selama 14 tahun dengan Perdana Menteri kedua itu berkata, Najib mempunyai ketokohan sebagai pemimpin yang hebat, berpendidikan tinggi, gaya percakapan yang baik dan pemikirannya tajam.

Bercakap mengenai anak sulung Tun Razak itu, apa yang boleh saya nyatakan ialah dia seorang anak yang bersopan-santun, lembut, mentaati ibu bapa serta orang yang lebih tua dan sentiasa menjaga percakapannya.

"Ternyata, pengaruh karakter ibunya, Tun Rahah dan bapanya, Tun Razak dibawa bersama dalam perwatakannya. Walaupun ayahnya lebih serius dan pendiam, Najib tidak seperti itu. Dia sebaliknya lebih ceria dan peramah.

"Dalam aspek kepimpinannya, Najib seorang yang pragmatik. apa sahaja perkara yang boleh memberi kesan positif pada UMNO akan dilakukannya.

Najib mampu melakukan sesuatu yang luar biasa dan radikal seperti mengurangkan rasuah, nepotisme, budaya high maintenance iaitu sikap menunjuk-nunjuk dan boros serta semua persepsi negatif yang dilempar kepada UMNO. Cuma persoalannya, adakah dia mempunyai iltizam untuk melakukan semua perkara tersebut?


NAJIB bersama isterinya, Rosmah Mansor serta Canselor Universiti Monash, Jerry Ellis melihat anugerah Ijazah Doktor Kehormat yang diterima Najib.

Sementara itu, sejarahwan tersohor negara, Profesor Emiratus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim turut melahirkan pandangannya yang tersendiri terhadap Najib.

"Najib bukan seorang individu yang berfikiran statik, sebaliknya beliau mampu menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi berlainan sekali gus menjadikannya orang paling layak menerajui kepimpinan negara.

"Secara teori, Najib boleh menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi berbeza. Beliau juga merupakan seorang intelektual dan pemimpin yang berpengalaman luas, selain boleh membawa perubahan pada negara. Tetapi dalam perjuangan untuk menuju ke arah itu, banyak cabaran yang perlu dihadapinya."

No comments: